we often loose ourselves in books, yet we find ourselves there too

11:20

Přečetla jsem pár knih, a tak mě napadlo vám o tom napsat. I když to před zkouškovým asi není úplně nejrozumnější, možná právě pro chvíle oddechu bude tento článek nápomocný. Udělala jsem takový mix, od každého něco.


První v pořadí je kniha Hygge. Nebo spíš kniha o Hygge. Současně velmi skloňované slovo. Pro lidi, co jej nezaznamenali, znamená pocit tepla pohodlí a bezpečí. Je také synonymem pro propojení a uvědomění přítomného okamžiku. Výklad je mnohý. Dovětek názvu zní tajemství spokojeného života, skandinávské umění dobře žít. Tak už máte představu? Jeslti ne, pokusím se ji doplnit. Je to knížka postřehů, pocitů a osobních příběhů, které se točí kolem toho jednoho jediného magického slova. Je proložena citáty a rozčleněná do tematických částí. Které však nejsou zbytečně dlouhé. Je perfektní knihou pro oddechové čtení, pro krátké i delší chvíle pohody. Nemusíte nutně obracet každou stránku, abyste pochopili, oč jde. Stačí občas zalovit, začíst se a nechat se unášet příjemnou vlnou hygge. Je to taková ta knížka, u které neztratíte povědomí, pokud ji nepřečtete okamžitě. Proto ji mám tolik ráda. Stačí chvilka a už se cítím pohodlně jen díky jejím vlídným slovům, která tak nějak zvláštně rezonují spolu s pocity. U hodně knih si příběh vizualizuji, tady ale žádný není. Což překvapivě vizualizaci nebrání. O to dělá čtení příjemnějším. Nutí zabalit se do deky a zapálit svíčku, číst s teplým čajem a dobrým jídlem. Tedy alespoň takhle vypadá hygge podle mě.


Jako zástupce kreativních až skoro motivačních knih jsem vybrala Kraď jako umělec od Austina Kleona. Na blogu najdete už jeden článek o jeho další knize Ukaž co děláš. Tato jeho druhá kniha tak nějak omlouvá a bere jako fakt inspiraci u druhých umělců. Je propojena spoustou citátů o "přebírání" myšlenek, které napsali docela úspěšní lidé, až by to člověk nečekal. Vyvrací mylnou představu, že každý kreativec musí přijít s něčím zcela novým a unikátním. Spíše se na další produkty dívá jako na nové a lepší spojení nečeho, co člověka dříve ovlivnilo. Neomlouvá vykrádání, odůvodňuje inspiraci. 
Celkově provází čtenáře kreativním procesem a vysvětluje, proč jsou nohdy nudné a zdánlivě bezvýchodné fáze nutností. (Tohle bych si měla zapamatovat.) Už názvy kapitol naznačují, jak je celá kniha laděna. Velmi pozitivně a realisticky. Napříkla: odváděj dobrou práci a děl se o ni s ostatními, nesnaž se být cool, cesta k úspěchu je roubena nudou... Na velmi malém prostoru předává spousty cenných myšlenek bez zbytečných okolků. Doporučuji také pro období kreativní krize!


Další kniha je taková moje srdcovka. Autobiografie od Františky Čížkové - české módní guru - To jsem já, Františka. Setkala jsem se i s negativními ohlasy na tuto knihu, ale já vám chci popsat hlavně svůj názor. V knize živě a velice vizuálně líčí celý svůj život, který je mnohdy lemován strastmi. Jde vidět, že ona žije opravdu na plno. A hlavně, to co mě na knize upoutalo a okamžitě si mě získalo, je jazyk. Píše tak strašně bohatě a neuvěřitelně poutavě. I kdyby vás nebavil obsah, stylem psaní vás prostě dostane. Kniha je rozdělena do několika kapitol, obsahuje také názory a postoje, které jí dodávají na skutečnosti. Přečetla jsem ji jedním dechem. Nechci ji tady vychvalovat do nebe, ale mě se opravdu moc líbila. Je taky možné, že jsem ji četla právě v době, kdy jsem to nejvíce potřebovala. Františka si prošla spoustou nelehkých a rozhodně málo běžných situací, se kterými se nějakým způsobem musela vyrovnat a vyrovnává dodnes. Možná právě v tomto ohledu jsem se v knize našla, i když si naše příběhy nejsou úplně podobné. V čem ale jsou, je potřeba neustále všechno vizuální vnímat a hodnotit. No, uvidíte sami, pokud si knihou alespoň prolistujete někde v knihkupectví. 


Poslední kniha nese název Chytřeji, rychleji, lépe. Napsal ji Charles Duhigg. Ohledně této publikace mám hodně rozporuplné názory. Kdybych podnikala, asi bych ji zbožňovala, ale přijde mi, že je napsaná opravdu hodně volně. Aby si z ní každý vzal, co potřebuje. To ale občas vzbuzuje nejistotu, jestli je právě můj poznatek autorovým záměrem. Na spoustě příběhů firem, kreativních týmů, posádek letadla a dalších rozmanitých skupin lidí popisuje chyby, jichž se dopouštíme v každodenních procesech života. Musím přiznat, že se mi kniha nečte úplně snadno, vyžaduje hodně pozor zvlášť kvůli prolínání jednotlivých příběhů. Každá kapitola je tématicky zaměřená a obsahuje v průměru tři až čtyři příběhy, které se tématem táhnou jako červená nit. I tím, že je publikace poměrně rozsáhlá, ji čtu nezvykle dlouho. Přiznám se, ještě jsem ji nedočetla. Na knihách tohoto typu mi většinou strašně vadí takové to samozřejmé shrnutí kapitoly, které přeskakuji, jelikož mi přijde zbytečné. Tady bych jej překvapivě uvítala. Možná by to ale narušilo onu univerzálnost a variabilitu jednotlivých sdělení. Jak jste asi poznali, nejsem si úplně jistá, že knihu chápu správně. :D Každopádně je ale velmi zajímavá. Co víc říct, možná hodně úspěchu při vašem čtení, třeba je to jen mnou. Každopádně si knihu pořádně projděte, než se rozhodnete si ji koupit. 

Podle popisku kniha odhaluje tajemství výkonnosti v životě i byznysu. Objasňuje, proč mají někteří lidé dost času na všechno a zároveň jsou špičkami ve svém oboru. Protože k efektivnímu způsobu života nevede cesta skrze to, CO si myslíte, ale spíš JAK nad tím uvažujete. Myslím, že k této knize se budu hodně vracet, třeba ji v jiných etapách života budu vnímat odlišně. I přes veškeré rozpaky ale rozhodně nelitují její koupi. Jen by asi chtělo ji číst více konzistentně, abych nezapomínala na předchozí body a sdělení. 

Doufám, že jsem vás inspirovala ke čtení a omlouvám se za delší pomlky mezi články. Nebudu se na nic vymlouvat, prostě občas škola vládne veškerým mým časem i silou. Určitě nejsem jediná, komu se teď něco podobného děje. Snad vám článek udělá radost a budu se snažit, aby další přišel co nejdříve. 

Zatím se mějte moc hezky. ❣️

You Might Also Like

0 komentářů

INSTAGRAM