how to move when you're stuck

10:33


Nedávno jsem se zamýšlela nad svojí tvrobou a přehodnocovala celý blog. Musím říct, že to nepřišlo ve správnou dobu, jelikož jsem se spíš uvrhla do stavu nejistoty. Většinou nad psaním moc nepřemýšlím, abych se potom nepozastavovala u věcí, které prostě cítím a nemůžu vysvětlit. V tu dobu jsem nemohla napsat ani čárku. Přišlo mi, že jsem se zasekla. Dělám tohle vůbec dobře? Proč by to mělo někoho bavit, když píšu o každodenních věcech. Je na tom vůbec něco speciálního? Všechny tyhle otázky najednou vzešly z mých nejtemnějších obav. Přesně tohohle se totiž bojím, pokud jde o mou tvorbu. Nemusí jít čistě jen o psaní. Kreativní bloky bývají občas součástí všech procesů. Jen je někdy dost obtížné se jim vyhnout nebo je překonat.

K tomu využiju svůj dnešní elán. :D Nechápu, kde se to bere, ale dneska je mi prostě skvěle. Což se dost divím. První pátek za semestr kdy nemám volno, protože je přednáška. (Volnem rozuměj čas na školu.) Paradoxně mě tahle přednáška neuspala, spíš naopak. Nabila mě množstvím energie. Vedl ji rodilý brit. Už v úvodu se zamýšlel nad pojmem identita, aby pak mohl jeho význam vztáhnout k Evropské unii a dál. Strašně mě svým projevem inspiroval. Navíc to ještě tak krásně znělo v jeho britské angličtině. Cestou domů dokonce svítilo slunce - hurá už nesněží. Nevím, prostě je dneska všechno úžasný.

Do not overthink


Chyba, které jsem se dopustila hned jako první. Přehnaně jsem přemýšlela nad vším, co do teď drželo můj blog pohromadě. Zpochybnila jsem sama sebe jako zdroj. Občas je lepší nad věcmi nepřemýšlet, pokud to skutečně nikam nevede. Lepší bude jít dál nebo se vydat jinou cestou. Postupem času se pravda ukáže. Jakmile budete zvažovat a zpochybňovat základní stavební kameny vaší práce a budete cítit, že vás to nikam neposouvá, je na čase přestat. Ano, přestat myslet. Začít konat. Ale jak, když máte blok?

                        


Inspire yourself


Nejlepší bude vyhledat inspiraci. Třeba v ověřených zdrojích, které vás inspirují dlouhodobě a tak trochu se v nich třeba i vidíte. Nebo najít zase naopak něco úplně nového, neznámého. Zkusit to jinak. Najít lepší cestu. Zdokonalit se. Nebo se inspirovat skrze jinou činnost. Občas, pokud mě nenapadá žádný podnět pro psaní, najdu jej naprosto nečekaně. Třeba tehdy, když jsem prostě dostala strašnou chuť na domácí granolu. Nechtěla jsem jen znovu opakovat starý recept a zkusila jsem něco nového. Tak nějak jsem míchala věci dohromady, až z toho vznikla bananabread granola.

Take a step back and evaluate what you have


Pokud ani druhý krok nezabere, je lepší si dát chvíli pauzu. Čerstvé nápady přijdou samy. Je dobré zhodnotit dosavadní práci, ujasnit si, co se povedlo a co ne. Na čem tedy příště stavět.
Občas musí pocity nejistoty a kreativní bloky pominout plynule a přirozeně - časem. Není dobré se tlačit někam, kudy to nejde. Každý občas potřebuje vypnout. Bez výčitek.

doufám, že tenhle návod pomůže :)
Mějte krásný den ❣️

You Might Also Like

0 komentářů

INSTAGRAM